loading...
النباء العظیم
آخرین ارسال های انجمن
طاها بازدید : 179 چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 نظرات (0)
جابر بن عبد الله انصاری می‌گوید:ما در كنار نبی مكرم (ص)بودیم و امیرالمؤمنین (ع) آمد و پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

و الذی نفسی بیده إن هذا و شیعته لهم الفائزون یوم القیامة.

این علی و شیعیانش، نجات یافتگان در روز قیامت هستند. درالمنثور، ج6، ص379 - فتح القدیر، ج5، ص477 - تاریخ دمشق، ج42، ص371 - شواهد التنزیل حسكانی،‌ ج2، ص468 - مناقب خوارزمی، ص111، حدیث120

همین تعبیر از ابوسعید خُدری نقل شده است در تاریخ دمشق ابن عساكر، ج42، ص333

از أم المومنین أم سلمه نقل شده است در تاریخ دمشق ابن عساكر، ج42، ص333 و أنساب الاشراف بلاذری، ص182

و روایات متعددی را بزرگان اهل سنت از اصحاب نبی مكرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل كرده اند.

دسته دوم از روایات این است كه نبی مكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود آیه شریفه:

أُولَئِكَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ (سوره بینه/آیه7)

درباره حضرت علی علیه السلام نازل شده است.

طبری به اسناد خودش نقل می كند از ابی الجارود از امام باقر علیه السلام كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: انت یا علی و شیعتك

مراد از این آیه، كه بهترین انسان های روی زمین هستند، ای علی! تو شیعیان تو هستند.

درالمنثور سیوطی، ج6، ص379 - تفسیر روح المعانی، ج30، ص207

همچنین در رابطه با این آیه شریفه، روایت دیگری را سیوطی نقل كرده است كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:انت و شیعتك یوم القیامة راضین مرضیین.

یا علی! فردای قیامت، تو و شیعیان تو وارد می شوید كه هم تو و شیعیان تو از خداوند راضی هستید و هم خداوند از شما راضی است. درالمنثور سیوطی، ج6، ص379 - الصوائق المحرقه ابن حجر هیثمی، ص161

دسته دیگری از روایات این است كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم به نقل از ابو سعید خُدری و ام سلمه،‌ به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:أنت و شیعتك فی الجنة

شیعیان تو در بهشت هستند.

معجم اوسط طبرانی،‌ ج6، ص354 - تاریخ بغداد خطیب بغدادی، ج12، ص353 - مجمع الزوائد هیثمی، ج9، ص173 - كنزالعمال متقی هندی، ج1، ص323

دسته دیگری از روایات این است كه از ابن عباس نقل می كند:

سماها فاطمة لإنها تفطم شیعتها من النار.

فاطمه را فاطمه نامیدند چون شیعیان فاطمه، فردای قیامت وارد آتش جهنم نخواهند شد و بدن شیعیان بر آتش جهنم حرام است. میزان الاعتدال ذهبی، ج3، ص439 - لسان المیزان ابن حجر، ج3، ص267

واژه حضرت علی علیه السلام و شیعیانش، ‌41 بار در منابع اهل سنت واژه هایی مانند:انت و شیعتك هم الفائزون، انت و شیعتك فی الجنه، انت و شیعتك راضین مرضیین و ... آمده است.

در رابطه با اینكه لغت شناسان یا بزرگان اهل سنت چه آورده اند،ابن اثیر لغت شناس اهل سنت در النهایة فی غریب الحدیث كه تمام روایات نبی مكرم صلی الله علیه و آله و سلم از نظر لغتی در این كتاب جمع كرده است. می‌گوید:

و قد غلب هذا الاسم على كل من یزعم أنه یتولى علیا رضی الله عنه و أهل بیته، حتى صار لهم اسما خاصا، فإذا قیل فلان من الشیعة عرف أنه منهم.

واژه شیعه درباره كسانی استعمال می شود كه بر این باور هستند حضرت علی علیه السلام ولی و امام است و معتقدند حضرت علی علیه السلام و اهلبیت او از جانب خداوند عالم ولی هستند؛ طوری كه كلمه شیعه، اسم ویژه این افراد قرار گرفته است.النهایة فی غریب الحدیث، ج2، ‌ص519 - لسان العرب ابن منظور، ج8، ص189 - قاموس المحیط فیروزآبادری، ج3، ص47 - تاج العروس زبیدی، ج5، ص405

اشعری، رئیس اشاعره كه یكی از مكاتب كلامی اهل سنت است، صراحت دارد بر اینكه واژه شیعه از واژه های قدیمی است كه در تاریخ اسلام استعمال شده است و درباره كسانی است كه:

و إنما قیل لهم (شیعة) لأنهم شایعوا علیا، و یقدمونه على سائر أصحاب رسول الله (ص)

آنها پیرو حضرت علی (ع) هستند و او را بر دیگر صحابه مقدم می دارند. مقالات الإسلامیین، 1،ص65

ابن خلدون در تاریخ خود، همین تعبیر را دارد و می‌گوید:

إعلم أن الشیعة لغة هم الصحب و الاتباع و یطلق فی عرف الفقهاء و المتكلمین من الخلف و السلف على اتباع علی و بنیه رضی الله عنهم.

كلمه شیعه در عرف فقهاء و متكلمین گذشته و حال، اطلاق شده است بر پیروان امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان آن حضرت. تاریخ ابن خلدون،ج1، ص196

در زمان حیات پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم، در میان صحابه، ‌بحث شیعه علی بن ابیطالب مطرح بوده است، گروهی كه پیرو امیرالمؤمنین علیه السلام بودند، گروه مطرحی بودند که به عنوان پیروان و شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام شناخته می شدند.ابو حاتم رازی از شخصیت های اهل سنت ‌در كتاب الزینة الورقة، ص259 صراحت دارد:و كان یقال لهم شیعة علی و أنصار علی و فیهم قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم اشتاقت الجنة إلى أربعة سلمان و أبی ذر و المقداد و عمار

در زمان نبی مكرم صلی الله علیه و آله و سلم تعدادی از صحابه بودند مانند سلمان فارسی و ابوذر غفاری و مقداد و عمار یاسر كه به شیعه علی مشهور بودند.

جالب تر اینکه، محمد كرد علی، ‌رئیس مجمع علمی عربی دمشق، ‌متوفای 1293 كه از شخصیت های برجسته اهل سنت است و زركلی از علمای وهابی در كتاب الاعلام، ج6، ص203 ترجمه مفصل محمد كرد علی را آورده است. نظرات او مورد تأئید تمام فرق اسلامی است. ایشان می‌گوید:

عرف جماعة من كبار الصحابه بموالاة علی فی عصر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم.

تعدادی از بزرگان صحابه در زمان پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم شناخته شده بودند به موالات علی و اصحاب علی. خطط الشام، ج5، ص251

بعد روایتی می آورد که ابو سعید خدری گفت:أمر الناس بخمس، فعملوا بأربع و تركوا واحدة و لما سئل عن الأربع؟ قال: الصلاة و الزكاة و صوم شهر رمضان و الحج و قیل: فما الواحدة التی تركوها؟ قال: ولایة علی بن أبی طالب، قیل له: و إنها لمفروضة معهن؟ قال: نعم.

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم به مردم دستور داده بود كه به پنج چیز به عنوان ركن اسلام عمل كنند، مردم به چهار ركن عمل كردند و ركن پنجم را رها كردند. پرسیدند آن چهار ركن عمل شده كدامند؟ گفت: نماز، روزه، حج، زكات. پرسیدند: آن ركنی كه ترك كردند كدام است؟ گفت: ولایت علی بن ابیطالب. پرسیدند: آیا ولایت علی مانند نماز و زكات و حج و روزه، بر مردم واجب بوده؟ گفت: بله، همانطوری كه آنها واجب هستند، ولایت علی هم بر مردم واجب بود.

این روایت شیعی نیست؛ بلكه سنی است.

بعد اشاره به نام اصحاب بزرگ پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم دارد كه شهرت داشتند به موالیان و معتقدین به ولایت حضرت علی علیه السلام: مثل أبی ذر الغفاری و عمار بن یاسر و حذیفة بن الیمان و ذی الشهادتین خزیمة بن ثابت و أبی أیوب الأنصاری و خالد بن سعید بن العاص و قیس بن سعد بن عبادة.

سلمان فارسی، ابوذر غفاری، عمار یاسر، حذیفه یمانی، ذو شهادتین، ابو ایوب انصاری، ‌خالد بن سعید، قیس بن سعد و ... خط الشام، ج5، ص256 - 251

نكته جالب دیگر،اینكه:یكی از صحابه، ابو طفیل عامر بن واثله است و ابن عبد البر كه از علمای رجال اهل سنت است، می‌گوید: و كان متشیعا فی علی

ایشان جزء كسانی بود كه به عنوان شیعه علی شناخته شده بود. الاستیعاب ابن عبد البر، ج4، ص1697

خطیب بغدادی نكته ظریفی دارد:از یكی از بزرگان به نام عبد الله بن أحرم سؤال كردند كه چرا بخاری در صحیح خود، ‌حدیث ابو طفیل عامر بن واصله را با اینكه از صحابه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم است نیاورده؟ گفت:لإنه كان یفرط فی التشیع

زیرا او از كسانی بود كه در تشیع و شیعه علی بودن آدم قرص و محكمی بود. الكفایة فی علم الدرایة، ص159

یعنی بخاری، از صحابه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم، به اتهام اینكه این صحابه، مشتهر به شیعه علی است، روایت نیاورده است.عبارتی را دكتر صبحی صالح از علمای اهل سنت دارد بر اینكه: كان بین الصحابة حتى فی عهد النبی (صلى الله علیه و آله و سلم) شیعة لربیبه علی، منهم: أبوذر الغفاری، المقداد بن الأسود، جابر بن عبد الله، أبی بن كعب، أبو الطفیل عمر بن واثلة، العباس بن عبد المطلب و جمیع بنیه، عمار بن یاسر، أبو أیوب الأنصاری.

در زمان پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم تعدادی از صحابه مشهور بودند به عنوان اینكه شیعه امیرالمؤمنین علیه السلام هستند. از جمله ابوذر، مقداد، جابر، عمار و ...النظم الإسلامیة، ص96

دكتر محمد عبدالله عنان مصری با اینكه نظریه ضد شیعی دارد، صراحت دارد بر اینكه:

من الخطأ أن یقال: إن الشیعة ظهرت و لأول مرة عند انشقاق الخوارج؛ بل كان بدء الشیعة و ظهورهم فی عصر الرسول (صلى الله علیه و آله و سلم).

اینكه برخی می گویند شیعه، بعدها پیدا شده است، ‌اشتباه است؛ بلكه آغاز مذهب شیعه از زمان نبی مكرم صلی الله علیه و آله و سلم صورت گرفته است. روح التشیع عبدالله نعمة، ص20

بزرگان اهل سنت نقل می كنند در ذیل آیه شریفه 45 سوره زخرف:

وَ اسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنَا (سوره زخرف/آیه45)

از عبد الله بن مسعود نقل می كنند كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

قال النبی (صلى الله علیه و سلم) یا عبدالله! أتانی ملك، فقال: یا محمد! «وَ اسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنَا» علی ما بعثوا؟ قال: قلت علی ما بعثوا؟ قال علی ولایتك و ولایة علی ابن ابیطالب.

ملكی آمد نزد من و به من فرمود: از پیامبران قبلی بپرس كه بعثت و رسالت شما بر چه محوری بوده است؟ گفت: مگر پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم گذشته چه مبعوث شده اند؟ گفت: تمام پیامبران گذشته، بر ولایت تو و ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام مبعوث شده اند.

تاریخ دمشق ابن عساكر، ج42، ص241 - تفسیرثعلبی، ج8، ص337 - شواهد التنزیل حاكم حسكانی، ج2، ص223 - مناقب خوارزمی، ص221

همچنین دیلمی در كتاب فردوس الاخبار، ج3، ص399 نقل می كند از ابوهریره كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:لیلة أسرى بی جمع الله بینی و بین الأنبیاء علیهم السلام و أوحی الله إلیّ: سلهم یا محمد على لماذا بعثتم؟ قالوا بعثنا على شهادة أن لا إله إلا الله و الإقرار بنبوتك و الولایة لعلی بن أبی طالب.

وقتی من به معراج رفته بودم، پیامبران به دور من جمع شده بودند ...

ما همه پیامبران بر توحید و نبوت تو ای پیامبر و ولایت علی مبعوث شده ایم.این سرآغاز ولایت حضرت علی علیه السلام است.اما فرجام ولایت حضرت علی علیه السلام در ذیل آیه شریفه است که می فرماید: وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ (صافات/24)

روایات متعددی آورده اند كه مِن جمله آقای آلوسی سلفی وهابی در كتاب تفسیر روح المعانی، ج23، ص80 می‌گوید:خطاب می آید كه مردم را متوقف كنید تا از اینها پرسش شود. از چه سؤال می‌شود؟ ابو سعید خدری می‌گوید: أن النبی قال: وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ عن ولایة علی

اینها را نگه دارید تا در مورد ولایت حضرت علی علیه السلام از آنها پرسیده شود. صوائق محرقه ابن حجر هیثمی، ج2، ص437

نبی مكرم صلی الله علیه و آله و سلم در سال سوم بعثت خود،‌ اولین باری كه بنا شد رسالتش را علنی كند، بعد از نزول آیه شریفه: وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ (شعراء/214)

40 نفر از بزرگان قریش را جمع كرد و سه مطلب را برای مردم بیان كرد. به مردم گفت:

1- از بت پرستی دست بردارید و به خدای واحد یكتا ایمان بیاورید.

2- من پیامبری هستم كه از طرف خدا مبعوث شده ام، به نبوت من اقرار كنید.

3- هذا أخی و وصیی و خلیفتی فیكم، ‌فاسمعوا له و اطیعوا.

این علی، برادر و وصی و خلیفه من است. از او حرف شنوی داشته باشید و از او پیروی كنید.

تاریخ طبری، ج2، ص63 - كامل ابن اثیر، ج2، ص63

ابن جریر طبری می‌گوید روایت صحیح است.متقی هندی در كنزالعمال، ج13، ص128 نقل می كند.

هیثمی در مجمع الزوائد، ج8، ص302 نقل می كند و می‌گوید روایت صحیح است.حاكم نیشابوری در مستدرك الصحیحین،‌ ج3، ص132 و ذهبی در تلخیصش می‌گوید روایت حدیث الدار، روایت صحیحی است.یعنی قضیه ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و امامتش، مسئله ای است كه آنچنان با آئین مقدس اسلام و رسالت نبی مكرم صلی الله علیه و آله و سلم، بلكه با رسالت تمام انبیاء عجین گشته كه قابل انفكاك نیست.

روایتی ابن حجر عسقلانی نقل می كند كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

من أحب أن یحیا حیاتی و یموت میتتی و یدخل الجنة فلیتول علیا و ذریته من بعده.

هر مسلمانی كه دوست دارد همانند من زندگی كند، همانند من بمیرد و داخل بهشت شود، باید علی و فرزندانش را به عنوان ولیّ برای خودش قرار بدهد. الاصابة، ج2، ص485

روایتی دیگر: أوصی من آمن بی و صدقنی بولایة علی بن أبی طالب، فمن تولاه فقد تولانی و من تولانی فقد تولى الله و من أحبه فقد أحبنی و من أحبنی فقد أحب الله و من أبغضه فقد أبغضنی و من أبغضنی فقد أبغض الله عزوجل.

توصیه می كنم تمام مسلمانانی را كه به من ایمان آورده اند و پیامبری مرا تصدیق كرده اند، به ولایت علی بن ابی طالب معتقد باشند. هر كس ولایت حضرت علی علیه السلام را بپذیرد، ‌ولایت مرا پذیرفته است و هر كس به ولایت من متمسك شود،‌ در حقیقت به ولایت خداوند تمسك جسته؛ و هر كس حضرت علی علیه السلام را دوست بدارد، ‌مرا دوست داشته و هر كس مرا دوست بدارد، خدا را دوست داشته؛ هر كس با حضرت علی علیه السلام دشمنی كند، با من دشمنی كرده و هر كس با من دشمنی كند، ‌با خداوند دشمنی كرده است.

كنزالعمال متقی هندی، ج11،‌‌ ص610 - به نقل از معجم كبیر طبرانی و تاریخ دمشق ابن عساكر
برچسب ها شیعه صفوی ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 14
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 109
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 123
  • بازدید ماه : 203
  • بازدید سال : 1,308
  • بازدید کلی : 33,015