close
تبلیغات در اینترنت
پاسخ به شبهه ای از اهل سنت

النباء العظیم
پیامبر اکرم و امامان نیز مسلمانان را هنگام برخورد با مصیبت به صبر و خویشتن داری دعوت کرده و از جزع و فزع و سر و سینه زنی و نوحه خوانی و ... باز داشته اند در اینجا به ذکر چند نمونه از سخنان پیامبر و ائمّه می پردازیم:1-امام جعفر صادق از پیامبر گرامی نقل کرده است که: « در وقت مصیبت دست بر…
قالب وبلاگ

Get Flash Code

موضوعات سايت
ائمه
قرآن کریم
غاصبین
آرشيو
پیغام مدیر سایت
سلام دوست من به سایت النباء العظیم خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید







آخرین ارسال های تالار گفتمان

پیامبر اکرم و امامان نیز مسلمانان را هنگام برخورد با مصیبت به صبر و خویشتن داری دعوت کرده و از جزع و فزع و سر و سینه زنی و نوحه خوانی و ... باز داشته اند در اینجا به ذکر چند نمونه از سخنان پیامبر و ائمّه می پردازیم:

1-امام جعفر صادق از پیامبر گرامی نقل کرده است که: « در وقت مصیبت دست بر زانو کوبیدن اجر و ثواب مسلمان را حبط و ضایع میکند» (فروع کافی ج 1 ص 224)

2ـ از امام جعفر صادق روایت شده است: « صبر و مصیبت هر دو به سوی مؤمن سبقت میبرند مصیبت در حالی به وی می رسد که او شکیبا است و همانا جزع و مصیبت به سوی کافر سبقت می برند پس مصیبت در حالی به وی می¬رسد که وی بسیار جزع کننده است» (فروع کافی ج 1 ص 223)

آری با وجود دلایل قطعی و مدارک معتبر فوق الذکر می گوییم سینه زنی و زنجیر زنی و مجلس نوحه خوانی و تکرار ماتم و عزا به طور قطع و مسلّم از فرهنگ جاهلی است و ربطی به اسلام ندارد. و هیچ یک از علمای شیعه نمی توانند حتّی یک دلیل از قرآن و سنّت پیامبر و سخنان ائمّه برای تأیید مراسم سوگواری موجود ارائه دهند.

شگفتا خدا و پیامبر و ائمّه می فرمایند این کارها را نکنید، ولی مردم ما همچنان این اعمال حرام و زشت وننگین را انجام می دهند و برای قرآن و سنّت پیامبر و سخنان امامان هیچ ارزشی قائل نیستند. اگر مردم عوام معذور باشند، محقّقاً عالمان بخاطر کتمان حقایق و ادامه ی فرهنگ جاهلی و خرافی مقصر هستند و چون برای تحمیق مردم بر سخنان صریح و قاطع پیامبر و امامان در نهی از برگزاری مراسم سوگواری و سینه زنی و زنجیر زنی و ... سرپوش می گذارند، فردای قیامت در پیشگاه خدا هیچ عذری نخواهند داشت.

متأسفانه تعصب بیجا در میان شیعیان چنان فضا و جوّی را ایجاد کرده که کمتر کسی شهامت پیدا می کند به خرافه زدایی بپردازد و عملاً از آن دوری نماید.

ما باید اندیشه و ذهن خود را از زنگار تعصب منفی پاک کنیم و توجیهات غیر منطقی و نامعقول را کنار بگذاریم و با جرأت و شهامت اعلام کنیم سیاه پوشی و سینه زنی و زنجیرزنی و نوحه خوانی و ... مخالفت سنّت و روش عملی پیامبر و می باشد.


پاسخ:

ابتدا به آیه مبارکه 155 سوره بقره بپردازیم که مومنان را به صبر بر مصیبت ها دعوت مینماید. مسلما این نص صریح قرآن است و جای هیچ تردیدی در آن نیست. اما باید دید این آیه از گریه و عزاداری نهی مینماید واین گونه اعمال را خلاف صبر میداند یا نه!!!

برادران بزرگوار از تامل در این دو آیه چه میتوان فهمید:

1-هنگامی که برادران یوسف پیراهن خونی یوسف را نزد یعقوب ع آوردند فرمود:"" فصبر جمیل ولله المستعان علی ما تصفون"" یعنی" به نیکویی صبر مینمایم که خدا وند یاریدهنده من است بر آنچه شما وصف میکنید.""18 یوسف.

2-  در قرآن درباره حضرت یعقوب می خوانیم كه در فراق یوسف شب و روز می گریست تا آنجا كه بینائی خود را از دست داد «و ابیضت عیناه من الحزن([1])» و گفت «و اسفابر یوسف! و چشمان او از گریه و اندوه سفید شد.

نتیجه: گریه و اندوه بر فراق عزیز منافاتی با صبر ندارد همانطور که حضرت یعقوب در عین صبر جمیل در فراق یوسفش سالها گریست.

اما سوال دوم : آیا واقعا ائمه و رسول الله از گریه و اندوه نهی کرده اند؟

در پاسخ باید گفت: اصولا اینکه اگر مومن در مصیبت ها به خدا پناه برد و جزع و فزع نکند برای او بهتر است (البته این امر درمورد عزای سیدالشهدا و سایر ائمه هداة متفاوت است که مجالی دیگر میطلبد.)مورد قبول شیعه هست اما ما معتقدیم با این حال گریه و اندوه و نوحه خوانی به هیچ وجه گناه و بدعت نیست. چرا که گریه و اشک ریختن از امور فطری انسان است و هیهات اگر خداوند رحمان مومن را بر امری بازخواست نماید که خود در ذات او گذارده. هر امر فطری در انسان پاسخ حلال درخور و مناسبی دارد. علاج تشنه بودن نوشیدن آب و پاسخ قوه ی شهوانی ازدواج است. و از سویی قرآن مجید میفرماید: این خداوند است که میخنداند و میگریاند." توجه شود!! بنابر این با اندک دقتی میتوان فهمید کلام امام صادق علیه السلام همان مفهوم توضیحات فوق را دارد و به هیچ وجه حضرت اندوه و گریه را حرام و بدعت ندانسته اند.و از همه مهمتر این روایات هیچ حرفی از عزاداری بر ائمه به میان نیاورده و این امور مربوط به عامه مردم است. اما در مورد عزاداری به روایاتی از شیعه وسنی استناد نموده و نتیجه گیری را به عهده مردم صاحب خرد میگذارم:

حلبی در سیره خود می‌نویسد:"لما رأى النبى حمزه قتیلا، بكى فلما راى ما مثّل به شهق "

پیامبر چون پیكر خونین حمزه را یافت گریست و چون از مثله كردن او آگاهى یافت با صداى بلند گریه سر داد. السیره الحلبیه، ج 2، ص 247.

این گریه و ناله از سوی آن حضرت برای عزای عمویش حمزه آن‌قدر شدید بوده است كه ابن مسعود می‌‏گوید:

ما رأینا رسول اللّه‏ صلّی الله علیه و آله وسلّم باكیاً أشدّ من بكائه علی حمزه، وضعه فی القبله، ثمّ وقف علی جنازته، وانتحب حتّی بلغ به الغشی، یقول: یا عمّ رسول اللّه! یا حمزه! یا أسد اللّه! وأسد رسوله! یا حمزه! یا فاعل الخیرات! یا حمزه! یا كاشف الكربات! یا حمزه! یا ذابّ عن وجه رسول اللّه!.

ندیدیم پیامبر بر كسی گریه كند، آن‌گونه كه با شدّت در شهادت عمویش حمزه اشك می‏ریخت، بدن حمزه را به طرف قبله قرار داد، سپس كنار آن قرار گرفته و با صدای بلند گریه كرد تا حال غش به آن حضرت دست داد، و خطاب به جسد عمویش می‌‏فرمود: ای عموی پیامبر خدا، ای حمزه! ای شیر خدا و شیر پیامبر خدا، ای حمزه! ای كسی كه كارهای نیكو انجام می‌‏دادی، ای حمزه! ای كسی كه سختی‌ها و مشكلات را برطرف می‌‏كردی، ای حمزه! ای كسی كه سختی‌ها را از رسول خدا دور می‌‏كردی.ذخائر العقبی، ص 181.

گریبان چاك زدن حضرت موسی در وفات حضرت هارون علیهما السلام

... عن الصادق علیه السلام وسأله عن شق الرجل ثوبه على أبیه و أمه وأخیه أو على قریب له فقال : لا بأس بشق الجیوب قد شق موسى بن عمران على أخیه هارون .بحار الأنوار ج 79 ، ص 106 ، باب :‌ فی لطم الخدود و شق الجیوب و الثیاب و النیاحة .

خالد بن سدیرمی گوید : از امام صادق علیه السلام ( در مورد مردی كه در مرگ پدر ، مادر ، برادر ، و یا یكی از نزدیكانش لباس خود را پاره كند ( گریبان چاك بزند ) ) پرسیدم ، حضرت فرمود : گریبان چاك زدن اشكالی ندارد ، همانا موسی بن عمران در وفات برادرش هارون گریبان چاك زد .

سینه زنی عایشه:

عایشه می گوید : ( زمانی كه پیامبر خدا از دنیا رفت ) من به همراه بقیه زنان پیامبر سینه می زدیم و من به صورتم می زدم.

عبد الملك بن هشام بن أیوب الحمیری المعافری أبو محمد ( متوفی 213 ) ، السیرة النبویة ج6، ص75، ح 26391 ، تحقیق : طه عبد الرءوف سعد ، ناشر : دار الجیل ـ بیروت ـ ، الطبعة : الأولى ، سال چاپ : 1411 ؛ ابن حنبل أبو عبدالله الشیبانی ، احمد (متوفی 241) ، مسند ج 6 ، ص 274 ، ناشر : مؤسسة قرطبة – مصر ؛ البلاذری ، أحمد بن یحیى بن جابر (المتوفى : 279هـ) ، أنساب الأشراف ج1 ص 243 ؛ مسند أبی یعلى ، اسم المؤلف: أبو یعلى الموصلی التمیمی ، أحمد بن علی بن المثنى ( متوفی 307 ) ، مسند أبی یعلى ج 8 ، ص63 ، تحقیق : حسین سلیم أسد ، ناشر : دار المأمون للتراث - دمشق - ، الطبعة : الأولى ، 1404 - 1984 ؛ الطبری ،‌ أبی جعفر محمد بن جریر ، متوفی 310 ، تاریخ الأمم و الملوك ج 2 ، ص 232 ، ناشر : دار الكتب العلمیة – بیروت .

اما در مورد شهادت سیدالشهدا علیه السلام

امام رضا علیه السلام در این باره می فرماید :

... قال الرضا علیه السلام ... ان یوم قتل الحسین اقرح جفوننا واسبل دموعنا ، واذل عزیزنا ، أرض كربلا أورثتنا الكرب والبلاء إلى یوم الانقضاء فعلى مثل الحسین فلبیك الباكون ، فان البكاء علیه یحط الذنوب العظام ثم قال " علیه السلام " كان أبى " علیه السلام " إذا دخل شهر المحرم لا یرى ضاحكا ، وكانت الكئابة تغلب علیه حتى تمضى منه عشرة أیام فإذا كان یوم العاشر كان ذلك الیوم یوم مصیبته وحزنه وبكائه ویقول هو الیوم الذى قتل فیه الحسین علیه السلام

الأمالی ـ شیخ صدوق ـ ‌ص 190 و 191 ،‌ باب حدیث الرضا عن یوم عاشوراء ، ح 199 / 2 ؛ روضة الواعظین ـ فتال نیشابوری ـ ج1، ص210 ؛ المأتم الحسینی ـ علامه سید عبدالحسین شرف الدین الموسوی ـ ج4 ، ص 10 و 11.

روز شهادت حسین ( علیه السلام ) پلك های ما را مجروح كرد و اشكهای ما را سرازیر نمود، عزیز ما را ( به ظاهر و در نظر مردم ) خوار نمود . زمین كربلا تا روز قیامت برای ما سختی و بلا را به ارث گذاشت . پس گریه كننده گان برای شخصیتی همانند حسین ، باید اشك بریزند ، زیرا كه گریه برای حسین گناهان بزرگ را از بین می برد . سپس فرمود : چون ماه محرم فرا می رسید ، هیچ كس پدرم موسی بن جعفر را خندان نمی دید، تا ده روز از این ماه حزن و اندوه بر او غلبه می كرد ؛ و وقتی كه روز دهم فرا می رسید ، آن روز ، روز مصیبت و غم و اندوه و گریه پدرم بود ، می فرمود : امروز روزی است كه حسین علیه السلام یه شهادت رسیده است .


عدم رضایت ائمه از عزاداری

عزاداری عایشه+سند

عزاداری برای عثمان

جواز اسلام بر جشن و عزاداری

عزاداری عایشه

پیامبر و مذمت گریه و عزا

نبود آیه بر انجام عزاداری

سنت شدن عزاداری توسط شیعه

 


امتیاز : نتیجه : 2 امتیاز توسط 2 نفر مجموع امتیاز : 15

نمایش این کد فقط در ادامه مطلب برای قرار کد مورد نظر به ویرایش قالب مراجعه کنید
برچسب ها : پاسخ به شبهه ای از اهل سنت ,

تاریخ : پنجشنبه 15 دي 1390 نویسنده : طاها l بازدید : 163

ارسال نظر
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


مطالب گذشته
آمار کاربران

عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
خبرنامه
برای اطلاع از آپیدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شوید تا جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال شود



سرداران قلم

سایت فرهنگی النباء العظیم

بهترین ها و برترین نوشته های منه بی پلاک


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به النباء العظیم مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جدیدترین مطالب روز

فیلم روز

النباء العظیم