close
تبلیغات در اینترنت
ازدواج موقت یا زنا زیر کلاه شرع ؟؟؟

النباء العظیم
عزیز اهل سنت ! آیا این اصحاب گناهکار بودند و زنا کردند؟ :اصحابی که متعه کرده اند و یا آن را جایز می دانسته اند:جابر بن عبداللَّه انصاری : صحیح مسلم ج2 ص1022 باب نكاح المتعه چاپ دار إحیاء التراث العربی بیروت مصنف عبد الرزاق ج7 ص499 باب المتعة چاپ المکتب الإسلامی بیروتعمدة القاری ج17 ص 246…
قالب وبلاگ

Get Flash Code

موضوعات سايت
ائمه
قرآن کریم
غاصبین
آرشيو
پیغام مدیر سایت
سلام دوست من به سایت النباء العظیم خوش آمدید لطفا برای استفاده از تمامی امکانات

دانلود فایل , شرکت در انجمن و گفتگو با سایر اعضا در سایت ثبت نام کنید







آخرین ارسال های تالار گفتمان

عزیز اهل سنت ! آیا این اصحاب گناهکار بودند و زنا کردند؟ :

اصحابی که متعه کرده اند و یا آن را جایز می دانسته اند:

جابر بن عبداللَّه انصاری :

صحیح مسلم ج2 ص1022 باب نكاح المتعه چاپ دار إحیاء التراث العربی بیروت
مصنف عبد الرزاق ج7 ص499 باب المتعة چاپ المکتب الإسلامی بیروت

عمدة القاری ج17 ص 246 باب غزوة خیبر چاپ دار إحیاء التراث العربی بیروت

شرح الزرقانی ج3 ص 199 چاپ دار الکتب العلمیة بیروت كتاب النكاح باب نكاح المتعة

ابو سعید خدری :

المحلى ج9 ص 519چاپ دار الآفاق بیروت

شرح الزرقانی ج3 ص 199 چاپ دار الکتب العلمیة بیروت كتاب النكاح باب نكاح المتعة

عمدة القاری ج17 ص 246 باب غزوة خیبر چاپ دار إحیاء التراث العربی بیروت

عبداللَّه بن مسعود :

المحلى ج9 ص 519چاپ دار الآفاق بیروت

شرح الزرقانی ج3 ص 199 چاپ دار الکتب العلمیة بیروت كتاب النكاح باب نكاح المتعة

امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام :

التفسیر الكبیر ج10 ص43چاپ دار الکتب العلمیة بیروت ذیل آیه متعه سوره نساء

(روایت نهی عمر از متعه به نقل ازامیر مومنان):

الدر المنثور ج2 ص486 دار الفکر بیروت - تفسیر الطبری ج 5 ص13 چاپ دار الفکر بیروت - المصنف ج7 ص500 شماره 14029 - كنز العمال ج16 ص219ح &rlm 45728 چاپ دار الکتب العلمیة بیروت

ابن حزم نیز می گوید در مورد متعه از امیر مومنان روایات مختلفی نقل شده است (بعضی جواز و بعضی حرمت):

المحلى ج9 ص 520 چاپ دار الآفاق بیروت

سعد بن أبی وقاص:

صحیح مسلم ج2 ص 898 کتاب الحج باب جواز التمتع چاپ دار احیاء التراث العربی بیروت

مسند أحمد بن حنبل ج1 ص181 چاپ موسسة قرطبه مصر و...

اشکال : این روایت و باقی روایات نقل شده از سعد مربوط به متعه حج است .پاسخ : در روایت وی لفظ متعه آمده است ؛ علمای اهل سنت این روایت را مربوط به متعه حج( حج تمتع) می دانند ولی خود سعد در این روایت گفته است: زمانی متعه کردیم که معاویه کافر بود و همگان می دانند که حج تمتع رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در سال حجة الوداع بوده است و معاویه در آن سال اسلام آورده بود . پس این روایت مربوط به قبل از آن زمان می گردد و مقصود از آن متعه نساء است نه حج .

معاویة بن ابی سفیان:

معاویه در ماجرای فتح مکه اسلام آورد . وی در زمان فتح طائف ، زنی به نام معانه را متعه نمود . این زن ، تا زمان خلافت معاویه زنده ماند و معاویه همه ساله هدایایی برای وی می فرستاد . پس ادعای حرمت متعه در فتح خیبر یا بعد از آن و حتی در ماجرای فتح مکه نمی تواند صحیح باشد .

المحلى ج9 ص 519چاپ دار الآفاق بیروت

شرح الزرقانی ج3 ص 199 چاپ دار الکتب العلمیة بیروت كتاب النكاح باب نكاح المتعة

مصنف عبد الرزاق ج7 ص 497 ش 14021 و ص 499 ش 14026 باب المتعة چاپ المکتب الإسلامی بیروت

أبی بن کعب:

وی از کسانی بود که آیه متعه را به صورت إلی أجل مسمی (یعنی صریح در حلیت متعه) قرائت می کرد:

لتفسیر الكبیر ج10 ص43 چاپ دار الکتب العلمیة بیروت

الدر المنثور ج2 ص484 چاپ دار الفکر بیروت

تفسیر الطبری ج5 ص13 چاپ دار الفکر بیروت

فتح القدیر ج1 ص449 چاپ دار الفکر بیروت

نیل الأوطار ج6 ص270 چاپ دار الجیل بیروت

زید بن ثابت :

المحبر ص 289 باب من کان یری المتعة من أصحاب النبی

اسماء دختر ابوبكر:

المحلى ج9 ص 519چاپ دار الآفاق بیروت

شرح الزرقانی ج3 ص 199 چاپ دار الکتب العلمیة بیروت كتاب النكاح باب نكاح المتعة

مسند طیالسی ص&rlm227 ح&rlm1637 چاپ دار المعرفة بیروت

در محاضرات الأدباء راغب ج2 ص234 - باب جواز المتعة چاپ دار القلم بیروت- آمده است :

ابن زبیر به ابن عباس گفت : چرا فتوای به حلیت متعه می دهی ؟ پاسخ داد از مادرت (أسماء) بپرس که چگونه تو را حامله شد . پس سوال کرد ؛ وی پاسخ داد تو را به دنیا نیاوردم مگر از متعه.

همین مطلب به صورت خلاصه در کتب ذیل آمده است :

زاد المعاد ج2 ص206 چاپ موسسة الرسالة بیروت و التمهید لابن عبد البر ج8 ص 208 و الاستذكار ابن عبد البر ج4 ص61 چاپ دار الکتب العلمیة بیروت و..

البته متن كامل گفتگو در بعضی از منابع شیعه چنین آمده است:

ابوالقاسم كوفی میگوید: بعضی از علمای شیعه نقل كرده اند كه وقتی ابن عباس وارد مكه شد و عبداللَّه بن زبیر نیز بر فراز منبر خطبه میخواند ، چون نظرش به ابن عباس افتاد ( در آن روزها نابینا بود ) گفت: ای مردم ، كوری نزد شما آمده كه خدا دل او را نیز كور كند ، او عایشه امّ المؤمنین را دشنام میدهد و نزدیكان و اصحاب پیامبرصلی الله علیه وآله را لعن میكند و متعه را حلال میشمارد ، در حالی كه زنای محض است .

این گفتار بر ابن عباس سنگین آمد ، در آن حال غلامش - عكرمه كه دست او را گرفته بود - را صدا زد و گفت: مرا نزدیك او ببر ، پس او را نزدیك برد ، تا اینكه مقابل او ایستاد و شعری به این مضمون خواند:

زمانیكه با گروهی رو برو شویم ، آن گروه را متلاشی میکنیم

... تا اینكه گفت: و اما اینكه می&rlmگویی: متعه را در حالی كه زنای محض است ، حلال می&rlmدانم ؛ به خدا قسم! در زمان رسول خداصلی الله علیه وآله به آن عمل می&rlmشد و پس از ایشان نیز پیامبری بر انگیخته نشد ؛ دلیل جواز آن نیز گفته ابن صهاك است ، كه می&rlmگفت: دو متعه در زمان رسول&rlmخداصلی الله علیه وآله وجود داشت و من آن دو را منع می&rlmكنم و ( مرتكبین را مجازات می&rlmكنم ) و ما گواهی او ( جواز متعه در زمان پیامبرصلی الله علیه وآله ) را می&rlmپذیریم و تحریم او را قبول نمی&rlmكنیم . تو نیز از متعه متولد شده&rlmای ، پس وقتی از این چوب ( منبر ) پایین آمدی از مادرت در مورد بُردهای ( پیراهن ) عوسجه بپرس! عبداللَّه بن عباس رفت و عبداللَّه بن زبیر نیز پایین آمد و با سرعت به سوی مادرش رفت و گفت: درباره بردهای عوسجه برایم بگو! و با عصبانیت اصرار كرد ، مادرش گفت: پدرت با رسول خداصلی الله علیه وآله بود و مردی به نام عوسجه دو برد ( پیراهن ) را به او هدیه كرد و پدرت از بی&rlmهمسری به پیامبرصلی الله علیه وآله گلایه و شكایت كرد ، آنگاه آن حضرت یكی از دو پیراهن را به او داد و او نیز نزد من آمد و با آن پیراهن مرا متعه كرد و مدتی گذشت و پیراهن دیگر آورد و به وسیله آنها مرا متعه كرد و من به تو حامله شدم ، پس تو فرزند متعه هستی! حالا بگو از كجا این خبر به گوش تو رسید ؟ گفت: از ابن عباس شنیدم . مادرش گفت: آیا من تو را از تماس با بنی هاشم منع نكردم ، و نگفتم - مواظب باش - آنها زبان&rlmهای غیر قابل تحمل و پیروزی دارند.

كتاب الاستغاثه ، ص&rlm145 ، مستدرك الوسائل ، ج&rlm14 ، ص&rlm450

قسمتی از سخنرانی ابن زبیر و بر خورد شخصی باوی (بدون ذکر نام ابن عباس) در صحیح مسلم باب المتعة ذکر شده است .

در کتب ذیل روایت را با متنی شفاف تر آورده و آن شخص را ابن عباس معرفی می کند :

سنن البیهقی الكبرى ج7 ص205 ش 13943 باب نکاح المتعه چاپ مکتبة دار الباز مکه

جمهرة خطب العرب ج2 ص 125 چاپ المکتبة العلمیة بیروت

سمط النجوم العوالی ج3 ص237 چاپ دار الکتب العلمیة بیروت

عبداللَّه بن عباس بن عبد المطّلب :

صحیح مسلم ج2 ص 1028 ش 1407 باب نکاح المتعة چاپ دار احیاء التراث العربی بیروت

مصنف عبد الرزاق ج7 ص 497 ش 14021 و ص499 ش 14027 و ص 501 ش 14032 و ص 502 ش 14033 و 14035 باب المتعة چاپ المکتب الإسلامی بیروت

المحلى ج9 ص 519چاپ دار الآفاق بیروت

المحبر ص 289 باب من کان یری المتعة من أصحاب النبی

التفسیر الكبیر ج10 ص43 چاپ دار الکتب العلمیة بیروت

الدر المنثور ج2 ص484 چاپ دار الفکر بیروت

تفسیر الطبری ج5 ص13 چاپ دار الفکر بیروت

فتح القدیر ج1 ص449 چاپ دار الفکر بیروت

سیر أعلام النبلاء ج15 ص243 چاپ موسسة الرسالة بیروت

سنن البیهقی الكبرى ج7 ص205 ش 13943 باب نکاح المتعه چاپ مکتبة دار الباز مکه


جهت اطلاع بیشتر....
امتیاز : نتیجه : 2 امتیاز توسط 2 نفر مجموع امتیاز : 20

نمایش این کد فقط در ادامه مطلب برای قرار کد مورد نظر به ویرایش قالب مراجعه کنید
برچسب ها : ازدواج موقت یا زنا زیر کلاه شرع ؟؟؟ ,

تاریخ : دوشنبه 12 دي 1390 نویسنده : طاها l بازدید : 148

ارسال نظر
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی


مطالب گذشته
آمار کاربران

عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضويت سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
خبرنامه
برای اطلاع از آپیدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شوید تا جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال شود



سرداران قلم

سایت فرهنگی النباء العظیم

بهترین ها و برترین نوشته های منه بی پلاک


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به النباء العظیم مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح و مترجم قالب

طراح قالب

جدیدترین مطالب روز

فیلم روز

النباء العظیم